هری پاتر ۱-۷

آخرین فیلم ها و کتاب های هری پاتر و تحلیل و بررسی آن ها

نقد و بررسی کتاب «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» - بخش اول: کلیات

9 سال از انتشار آخری کتاب هری پاتر، «هری پاتر و یادگاران مرگ»، گذشته است و شیفتگان هری پاتر دیوانه‌وار در انتظار داستانی جدید بودند. ابتدا خبر آمد که «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده»، عنوان تئاتر جدید، هشتمین داستان هری پاتر است که در همان نوزده سال بعد معروف رخ می‌دهد. شور و شوق زیادی به پا شد، اما اکثریت طرفداران هری پاتر هم‌چنان نمی‌توانستند این نمایش را به صورت زنده ببینند. بعد از مدتی اعلام شد کتاب نمایشنامه هم‌زمان با آغاز رسمی اجراها منتشر می‌شود. هم‌چنین، رولینگ در پاسخ به یکی از طرفداران در توئیتر اعلام کرد این داستان canon محسوب می‌شود. از این بهتر هم مگر می‌شد؟!

اما لااقل سه نکته از همان ابتدا نگران‌کننده بود:

اول، قالب نمایشنامه: نمایشنامه از آنجایی که عموماً متکی به دیالوگ است و تنها اندکی از توضیحات و توصیفات صحنه در آن به کار می رود، از تک‌گویی درونی و فکرهای شخصیت‌ها و فضاسازی در آن خبری نیست، خودبه‌خود سخت‌خوان می‌شود. اما کتاب هشتم از این لحاظ لطمه‌ی چندانی نخورده است. درست است که نمایشنامه برای اجرا شدن نوشته شده است و ارتباطی که با رمان برقرار می‌شود را نمی‌توان با آن برقرار کرد، اما آن طور که بعضی طرفداران هری پاتر ادعا کرده‌اند نمایشنامه خواندن کاری غیرممکن هم نیست. مگر «هملت» و «رومئو و ژولیت» و «در انتظار گودو» رمان هستند که میلیون‌ها مخاطب دارند؟

دوم، رولینگ نویسنده‌ی نمایشنامه نیست: اگرچه در ترفندی تبلیغاتی - و حتماً اشتباه - نام او بزرگ‌تر از همه روی جلد کتاب و تبلیغات نمایش و غیره خورده است، اما او به همراه جک ثورن و جان تیفنی تنها طرح داستان را درآورده‌اند و درنهایت جک ثورن متن نمایشنامه را نوشته است. در حال حاضر، توضیح چندانی در مورد سهم واقعی هر یک از این افراد وجود ندارد، اما هر پاترهد واقعی با خواندن کتاب متوجه می‌شود که سهم رولینگ حداقلی بوده است. به شخصه حتی فکر می‌کنم در حد اینکه رولینگ حرف‌های ثورن و تیفنی را شنیده است و به آن‌ها اجازه داده است تئاتری را با شخصیت‌های او در دنیای او به وجود بیاورند.

سوم، هشتمین داستان هری پاتر: رولینگ همواره اصرار داشت که با بخش هفتم داستان هری به پایان می‌رسد و اگر زمانی بخواهد به دنیای جادوگری بازگردد، به صورت spin-off و یا اطلاعاتی چون آنچه در پاترمور می‌آید، خواهد بود. البته او همواره تأکید داشت که "هرگز نگو هرگز"، اما مشخص بود که با پایان یافتن طرح داستانی عظیم هفتگانه‌ی هری پاتر در چند هزار صفحه و در طول 17 سال نوشتن، سخت بتوان ادامه‌ای در خور پدید آورد؛ مگر در قالب و محتوایی کاملاً نو. از یک سو، تئاتر بودن ماجرای هشتم قالبی نو فراهم آورد تا پاترهدها با روبه‌رو شدن مستقیم با دنیای جادوگری تجربه‌ای شگفت را از سر بگذرانند، اما از سوی دیگر محتوای کتاب هشتم تکرار مکررات است و آن هم نه دقیقاً! بلکه به شکلی که در بخش دوم این نقد و بررسی توصیف خواهد شد...

  
نویسنده : سهند ; ساعت ۳:٤۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢ شهریور ۱۳٩٥